3.5.2011

rokotuksista

Onpas jäänyt tää kirjoittelu hieman vähemmälle, sori! On mulla hieman kerrottavaa.

Taitaa olla jo jokunen aika vierähtänyt, kun sain sähköpostia järjestöltä. Multa puuttuu kuulemma vielä rokotuksia, mm. polion viides ja joku jäykkäkouristus. Hassua tässä on se, että polio viidettä ei Suomessa yleensä anneta (ellei ole lähdössä hygieniatasoltaan hieman huonompaan maahan) ja jäykkäkouristusrokotus on voimassa 10 vuotta, mulla edelleen siis kuusi vuotta. Sen vain pitäisi olla uusittuna viiden vuoden välein - tai näin USA:han mentäessä.

Ja tämä kaikkihan on ihan typerää. Miksi muhun pitäisi piikittää kaiken maailman vasta-aineita, kun ei niitä ihan oikeasti tarvitse? Uskon, että järjestö sijoittaa minut sen verta tasokkaaseen paikkaan, ettei hygieniatasosta ole valittamista. Ja mitä jäykkäkouristukseen tulee, hei c'moon, se on edelleen voimassa! Ei sillä, että pelkäisin rokotteita tai että olisin niitä jotenkin vastaan, päinvastoin, mutta eikö se kuulostakin vähän turhalta?

Äiti pisti pari päivää sitten viestiä ja kirjoitti suurinpiirtein samat asiat, mitkä mäkin juuri. Vastausta ei ole vielä kuulunut. Olisi kuitenkin kiva saada tietoa kohta puoliin, sillä pitäisi mennä varaamaan terveyskeskuksesta sitten piikittämisaika. Ja mítä kauemmin siinä menee, sitä kauemmin perheen saamisessa kestää. :-)

Eiköhän tässä ollut tärkeimmät, talk u later!

# Mitä mieltä ootte noista rokotteista?

11 kommenttia:

  1. just mietin ihan samaa oon myös sts kaut menos ja polion sain ja terveydenhoitaja ihmetteli et miks hitos tarvii ottaa jäykkäkouristuksen vaik sain sen 2006 joten uudestaan vaa sinne ottamaan se vaik tosiaa se on sen 10 vuotta voimassa!plus kaiken lisäks mulle on 3 krt sanottu ettei 5 polio rokotusta tarvita mut nyt ilmotettii et se pitää! :D ja oon nyt 6 kk sisäl saanu 5 rokotet joten en enää pelkää neuloi

    VastaaPoista
  2. Tunnen itseni nyt vähän etuoikeutetuksi kun en tarvitse ottaa mitään erikoisrokotuksia. Kerrankin hyvä asia siinä että lähden eurooppalaiseen maahan vaihtoon.

    Ei minua kylläkään haittaisi ottaa rokotteita, vaikka kyllä toi polio 5 ihmetyttää vähän.

    VastaaPoista
  3. mä en noist rokotteist tiiä, mut oikeesti tost hygieniasta. Siis tää on luksust mis me asutaa siis joillekki, en väitä todellakaa et kaikkial ois paskast. Kun käytiin mun äidin host perheen luona pari vuot sit usas (siis äiti oli lukion tokal siel vaihos) nii siel ei esim vesi kunnol kulkenu ja pölykerros, ja mä puhun nyt kerroksesta, oli tosi yleist. Must tuntuu et tää tapaus on yleistä varsinki jossai maal tai siis neki asu metsäs, ainaki mun mielest, mut toisaalt onhan Nykiski torakoita ja luteita... Et toivon hartaasti et pääet johonki tosi kivaan ja (hygieeniseen) mukavaan perheesee et kaikki on okei ja näi, mut varotus oikeesti. Ei todellakaa kannata ottaa tätä ihanaa suomen puhtautta itsestäänselvyytenä. :D

    VastaaPoista
  4. Emmi: En tiennyt, että sun äiti on ollut vaihto-oppilaana!
    Ja siis toi oli niin uutta mulle, ja kyllä miettimään noita rokotuksia. Täytyy varmaan varata terveyskeskuksesta aika. :-)

    VastaaPoista
  5. järjestö tuskin pystyy sanomaan että ei tarvitse noita rokotuksia. sun koulu usassa vaatii ne, joten sen takia joudut ottamaan ne. oon just nyt ite vaihtarina, ja vielä multa puuttu joku aivokalvon tulehdus rokote, mitä koulu vaati, muttei viisumi, nii sitten sain sen paperi töillä hoidettua kuntoon koulun kanssa, mutta järjestöt ei mitenkään mun tietääkseni voi sanoa että ei tartte niitä rokotuksia. tää nyt on vaan jenkkien kulttuuri.. sitä pitää kestää vaikka ei se aina järkevältä tunnukaan.. kyllä me suomalaisetkin halutaan että afrikasta tulleilla on meidän määräiset rokotukset.. jos he tulevat suomeen... :) tsemppia vaihtari vuoteen!

    VastaaPoista
  6. Heips:)OOn kans lähös USA:an vaihtoon ens syksynä ja mietin täs vaan et minkä järjestön kautta oot menossa ku noi rokotus ja orjentoitumis jutut kuulostaa ihan samalta ku mulla....ja oon siis menossa sts:n kautta:)Viä ite en kyl tiiä perhettä enkä osavaltiookaan...ja haluun tietää ne ny:D

    VastaaPoista
  7. Onpas teillä aika paljon rokotteita! En kyllä usko et noi rokotteet on pelkästään jotain USAn ja koulujen määräämiä koska ite meen EF:n kautta ja mun ei pitänyt ottaa aiempien lisäks mitään muuta ku joku hepatiitti rokote. Eli kyllä siinä varmaan on myös järjestöllä omat standardit ja voi olla että sts pelaa vähän varman päälle ettei tarvitse sitten koulua varten ottaa hirveästi lisärokotuksia :)

    VastaaPoista
  8. dreamer: Lähden myös STS:llä. Ja täällä samaa odotellaan! :)

    saara: Joo noilla järjestöillä on yllättävän paljon eroa, mikä on sinäänsä musta outoa. :-)

    VastaaPoista
  9. Mäkin meen siis STS:n kautta ja joudun ottamaan nyt ties kuinka monta rokotetta D: Tottakai ne pakolliset hepatiitit ymmärrän, mut just toi 5. polio ja jäykkäkouristus (joka on mullakin vasta 6v) on niiiin turhia. Ja lisäks joudun ottamaan vesirokkorokotteen, koska en kyseistä tautia ole sairastanut ja yleensä Suomessa annetaan tohon vesirokkoon vaan yks rokote, mutta USA vaatii kaks. Onneks mulla ei oo mitään piikkikammoa tms, mut kyllähän tää tuntuu hiukka hassulta tökkiä itteään ns. "turhaan". :D

    VastaaPoista
  10. Hmm, mulla ei oo tullu vastaan mitään tämmösiä ongelmia näiden rokotuksien kanssa ja ainut minkä oon nyt uutena ottanu nii tää hepatiitti AB yhdistelmä. Ja tosiaan mullekki sanottiin, että koulut on tosi tarkkoja näiden kanssa ni en sit tiiä et onkohan mulla kaikki vai ei (esim en oo kuullukkaa mistää 5.polio tai jäykkäkouristuksesta vaikka siis onha se mulla nyt voimassa vielä). Jaa-a saa nähä tuleeko sitte jotai viimehetken yllätyksiä tyylii et just ku pitäs lähteä ja sieltä soitetaanki et 10 rokotusta puuttuu :'D

    VastaaPoista
  11. anonyymi: millä järjestöllä oot menossa? rokotukset ja niiden määrä riippuu kuulemma aika paljon siitä :-)

    VastaaPoista