7.1.2012

you hoped for: school

Ensinnakin kaikille, jotka pisti toivepostaukseen kommenttia, teille iso kiitos! Edelleenkin toiveita voi heitella, painat vain  tasta. Selkeesti eniten toivottiin jotain juttua koulusta, sehan onkin se paajuttu tassa vaihtovuodessa. :--) Pidemmitta puheitta tassa naita kuvia ois!

147
Tuolla takana se koulu nyt seisoo. Mun koulu on tosi pieni, yksi kerros, vajaa 500 oppilasta. Pienempi siis kuin mun koulu kotona. :-D Seniori-luokalla on vain 78 oppilasta - eli kolmasosa mita mun luokalla on Suomessa! Ma oon juniori. Olisin periaatteessa saanut olla seniori ja valmistautua, mutta mun ois pitanyt ottaa terveystietoa, puhetta (speech) ja fysiikkaa. Toi fysiikka ratkasi kylla koko jutun. Vaikka oon juniori, niin mulla on silti senioreiden kursseja ja osallistun senioreiden juttuihin. Esimerkiksi tanaan mentiin ottamaan seniori-kuva, johon vaihtareiden piti myos osallistua.
Opettajat on tosi mukavia, ja kuten ehka oon taalla aikaisemminkin maininnut, niin ne tuntuu ihan kuin ne olisi kavereita. Ne juttelee omista henkilokohtaisista asioistaan oppilaiden kanssa, ja mun hyva kaveri onkin on mun bilsan opettajan tytar :-D Nain siis Amerikassa, varsinkin pienella paikkakunnalla.
Kouluun pukeutumisesta viela sen verran, etta mulla ei ole koulupukua, mutta tietyt saannot siella on. Olkapaat pitaa olla peitettyna ja hameen/shortsien pitaa olla tarpeeksi pitkat. Mitaan liian avonaisia tms ei saa olla, eika myoskaan aamutossuja (just so you know!!). Haha, yksi poika tuli syksylla tossuissa kouluun ja pari tuntia koulun alkamisen jalkeen kuulutettiin, etta tasta paivasta eteenpain tossuissa ei saa tulla kouluun :-D Noita kannattaa noudattaa, koska tiedan muutamia, jotka on oikeesti joutunut vaihtamaan.
En tieda koskeeko tama vain mun koulua, mutta meilla on kylla ihan kunnon saannot siella, joita noudatetaan. Kannykkaa ei missaan tilanteessa saa kayttaa, ja jos jaat kiinni, niin joudut viemaan sen kansliaan ja maksamaan 15 dollaria, etta saat sen takaisin. Jotkut opettajat ei oo niin tarkkoja sen suhteen, mutta jotkut on tiukempia. Yhden kerran tapahtui silleen, etta rehtori astui luokkaan ja samalla yhden tyton puhelin alkoi soida vahingossa. Se joutui viemaan sen kansliaan, ja kun rehtori oli mennyt pois, sen tunnin opettaja kertoi, etta han olisi vain pyytanyt sita tyttoa sammuttamaan puhelimen. Kuin huono tuuri...
154-horz
Joka aamu aloitetaan kunnioittamalla U.S.A.a ja Texasia. Radiosta joku oppilas kuuluttaa minkalie ihme tunnustuksen ("Honor the Texas flag. I pledge alliance to thee Texas....) ja oppilaat luokassa seisoo kasi sydamella hiljaa.
165
163-horz
Kaytavat on aika tylsat. Mun koulun varit on sininen ja valkoinen, joka nakyy kaikkialla. Kaytavilla on myos "mainoksia" erilaisista kerhoista. Meilla on Club de espanol, koska meikalainen on Texasissa ja koulun ihmisista puolet on varmaan Mexicosta :-D
152-tile
Jos kaytavat on tylsat, niin kattoon on sitten panostettu! Monissa luokissa on jonkun entisen oppilaan itse maalaama laatta. Se on oikeesti tosi makeen nakosta, ja jos tunnilla on tylsaa, niin voi vaan tuijotella kattoon - koh koh. Hauskinta on mun mielesta loytaa entisten vaihtareiden tekemia laattoja. Bongasin yhden Suomalaisenkin!
Englannin luokassa on tollanen kartta, joka kertoo mista kaikki entiset vaihtarit on kotosin. Makin paasen viela tonne!
189
Kuva on bilsan luokasta.
162
Kesken tunnin ei saa lahtea mihinkaan ilman "hall pass:ia".
042
Ruokala muistuttaa paljon Suomalaisen koulun ruokalaa. Muutama poyta ja tuoli jossain, kauhea meteli ja tungos. Ruokailu on jaettu kahteen osaan, A:han ja B:hen. Mika mun mielesta kummallista on se, etta ruokailu kestaa puoli tuntia ja sielta ei saa lahtea muualle kuin vessaan. Et saa kayda kaapilla ennen kuin kello soi. Suomessa meika pyorii ties missa, joten se on vahan outoa.
167-tile
175
Koulun lounas maksaa 2.75 dollaria, ja sielta saa vaihtelevasti hampparia, mexicolaista, pizzaa, nugetteja... Yleensa tarjolla on kahta vaihtoehtoa, seka sielta voi loytaa hyvin epailyttavan salaatin. Otin sen kerran, enka varmasti ota enaa toista kertaa. Sanoisin, etta noin puolet ostaa lounaan ja puolet tuo kotoa evaat. Ostan pari kertaa kuukaudessa ton lounaan, en enempaa, koska en halua syoda turhaan mitaan pizzaa :-D Tuon kotoa yleensa jonkun hedelman, leivan ja jogurtin tai vaihtelevasti jotain mita on jaanyt edelliselta paivalliselta.
229
088
115
Koulun jalkapallokentta. Kavin kolmessa pelissa, ja lahin joka kerta puolessa valissa. Amerikkalainen futis ei todellakaan oo mun juttu. Voisin sanoa, etta se on tylsin urheilu mita on:-D but that's just me.
019
Sitten aiheeseen mika selkeesti hallitsee mun elamaa 80%:sti taalla, eli tennis. Se on selkeesti hauskinta, stressaavinta ja parasta taalla. Oon talla hetkella Varsityssa (eli paremmassa joukkueessa, junior varsity on alempana) viides. Varsityssa voi kerrallaan olla 8 tyttoa ja 8 poikaa, ja ylemmas listalla paasee kunhan haastaa ylempana olevan. Aloitin muistaakseni JV 1:sena (koska mulla oli jo tennistausta) ja oon noussut ihan hyvin. Mun host-sisko on numero 1 Varsityssa, ja muutenkin mun host-sisaret on tosi hyvia tenniksessa.
026
Me treenataan joka paiva puoltoista tuntia + puolen tunnin kuntoilu, joka koostuu millon mistakin. Joskus joustaan sprintteja, portaita, pitkaa matkaa, tehdaan lihaksia tms. Muihin urheilulajeihin verrattuna treenataan kuulemma vahan (valmentajan mukaan), mutta monet jaa kentille treenien jalkeen, ja ma kayn aina valilla illalla harjoittelemassa syottoja yms. Jos oot Varsityssa, niin sun taytyy todella nayttaa, etta haluut olla siella. Treeneissa pitaa olla aina ajoissa vaatteet paalla (tiedatte kylla mita tarkoitan :D) ja kuntoilussa ei oo mitaan lusmuilua eika mitaan muutakaan valitusta saa kuulua. Tietty jos on huono paiva tai matsi menee huonosti, niin saa olla hieman turhautunut, mutta everyone knows what I mean.
035
Haha meika ja meikalaisen polvituki<3
Joukkueeseen kuuluminen on taalla iso juttu. Meilla oli syksylla muutamia miniturnauksia, jossa pelataan siis jotain toista koulua vastaan. Se on oikeesti ihan parasta - ja hirveinta myos. Se on tavallaan stressaavaa, koska haluun totta kai voittaa, etten tuota teamille pettymysta. Nyt kevaalla meilla on tulossa paljon enemman meetteja ja kaikki huipentuu huhtikuussa (?) jarjestettavaan isoon turnaukseen, State, joka pidetaan Austin, Texasissa. Sinne lahdetaan kolmeksi (vai neljaksi?) paivaksi ja skipataan kouluakin. Ennen tuonne paasya taytyy kuitenkin voittaa pari muuta turnausta, mutta viime vuosina meidan koulu on paassyt ihan tonne Austiniin saakka. En oo viela ihan ymmartanyt, etta pelaanko ma tuolla vai en, riippuu tietenkin, etta miten kehityn, mutta ainakin koko Varsity on lahdossa sinne. Time will tell, mutta tasta kevaasta on tulossa kiireinen, hauska, mutta stressaava seka erittain tennispainoitteinen!
188-horz
Okei, nyt siis kaikille, jotka pelkaa, etta koulu on niin vaikeata enka ymmarra mitaan, niin NO WORRIES. Ekana koulupaivana olin ihan paniikissa, kun opettajat uhkaili, etta kuinka hankalaa taa tulee olemaan ja jokaisen tunnin alussa on pieni testi edellisen tunnin asiasta.... ja pyh. Jos on jonkunlainen testi, niin mita luultavammin saat kayttaa muistiinpanojasi siina, matikka on poikkeus. En saa laksya nimeksikaan, ja jos joskus jotain matikasta saan, niin yleensa ehdin tekemaan ne ennen tunnin loppumista. Laksyt taytyy kuitenkin tehda, koska jos niita ei palauta niin se voi alentaa arvosana, kai. Mista mina tiedan, en nae mitaan syyta miksen tekisi laksyja :-D Arvosanat menee muuten nain: 100-90 A, 89-80 B...... alle 70 FAILED. En tiia tuleeko tohon valiin joku C vai ei, en oo koskaan saanu A:ta huonompaa. Mika mua arsyttaa taalla koulussa on se, ettei lukujarjestys muutu ollenkaan. Joka paiva toistetaan samassa jarjestyksessa samat tunnit. Se on alkanut kayda jo vahan tylsaksi. Taalla ollessa oon oppinut arvostaa Suomalaista koulujarjestelmaa; niin opetustasoa kuin valinnan mahdollisuutta.
Jotkut kyseli myos jotain kuvausta mun tunneista, niin tassa se tulee:
Algebra2: Helppoa kun mika, verrattuna mun matikan opettajaan Suomessa!
U.S. History: Ehdottomasti yksi lemppareista, koska opin siina uutta. Kasiteltiin justiinsa ekaa maailmansotaa USAn kannalta.
English3: Tavallaan aika turha aine, mutta opetellaan jotain perus kirjallisuutta. Ainoa hyoty siina on, etta juniorit opiskelee SAT sanastoa, eli synonyymeja tutuille sanoille. Eli opin uutta sanastoa.
Spanish3: Okei, yksi asia pitaa kertoa... Amerikkalaiset ei valita kielista. Oon lukenut espanjaa kolme kurssia Suomessa ja ma osaan selkeesti paremmin kuin ihmiset, jotka on opiskellut sita kolme vuotta. Toi aine voisi olla hyva, mutta enimmakseen en opi oikein mitaan.
AP Liteature: AP kurssi tarkoittaa, etta siina valmistaudutaan collegea varten. Noiden tuntien taso vastaa Suomen lukion tasoa, ehka vahan helpompia. Kasitellaan eri kirjallisuutta ja yritetaan analysoida teksteja. Ollaan kirjoitettu pari esseeta ja luettiin Shakespearen Othello luokassa. (se meni kylla ihan ohi, silla Williamin aikainen englanti ei ihan uponnut.)
Choir: Vaihdoin kuviksesta kuoroon joulun jalkeen, silla kuvis oli tylsaa eika mulla ollut kivoja kavereita siella. Kuorossa sen sijaan oon joku julkkis, kaikki vaan moikkailee siella koko ajan ja haluu laulaa mun vieressa.... No ehka ma vahan liiottelen. Mutta silti, kiva aine.
AP Biology: Selvasti mun vaikein aine. Tan kurssin taso vastaa Suomen bilsan tasoa. Aluksi olin tosi ahdistunut, koska en ymmartanyt kaikkia sanoja ja luulin, etta mun pitaa kaantaa kaikki sanat, etten vaan missaa mitaan. Aluksi yhden kappaleen lukemiseen meni melkein nelja tuntia. Sitten otin asenteen, etta "Ihan sama!". Loppukoe ei mennyt ihan niin hyvin - paasin kuitenkin lapi, hei! - mutta nyt on uusi vuosi ja uusi motivaatio. Sita paitsi ollaan nyt paljon mielenkiintoisimmissa aiheissa, joten eikohan se tasta. Mua auttaa se, etta oon lukenut ne kaikki jutut jo suomeksi, muttei pieni kertaus tee pahaa - varsinkaan kun teksti on englanniksi.
Tennis: Read above.
196
Amerikassa kaytetaan enimmakseen kansioita yms yms, johon laitetaan kaikki paperit tms. Harvoilla tunnilla kaytetaan kirjaa, ja jos kaytetaan, niin ne saadaan vaan lainaksi. Onneksi kuitenkin biologiasta saatiin tuo ihana 70890 kilon painava kirja, jota joutuu joka paiva kantamaan laukussa, ja jonne ei sitten mitaan muuta mahdukaan. Ehanaa (sarkasmi).
Biologiasta tuli mieleen, etta meikan taytyy viikonlopun aikana lukea 70 sivua ja opiskella kpl 13, josta tulee testi seuraavalla viikolla. Jebaa!!!!!!!!!!!!!!!!

9 kommenttia:

  1. miten uus toi koulu on, koska näyttää ulkoapain uudelta verrattuna esim mun kouluun täällä. Meillä on ku vankila konsanaan :D

    VastaaPoista
  2. ihan sika hyvä postaus, nora! voisitko tehä kans jonkun, mis kerrot sun vapaa-ajasta? :-) good to see you're doing great!

    VastaaPoista
  3. Kuinka pitkä joululoma sul oli siellä? :-)

    VastaaPoista
  4. Waautsi mikä postaus! ihan sika kiva : ))))

    VastaaPoista
  5. onks sun polvi tullu siellä kipeeks? :(

    VastaaPoista
  6. holy crap toi kännykkä juttu!? $15?! mikä teijjän policy on ipodeihin ja muihin koska meillä saa niitä käyttää mut ei kännykkää :D

    VastaaPoista
  7. menni: Ei tuo mikaan ihanihan uusi ole, muttei se kylla mikaan vanhakaan ole. :D

    jade: Kiitoksia!!! Pistan harkintaan tuon vapaa-aika postauksen ;-)

    ano: Just tasan kaks viikkoa.

    ano: Kiitos!

    ano: Oikeastaan mun polvi on temppuillut jo aikaisemmin, mutta kun urheilen nykyaan joka paiva, niin mun laakari kaski pitamaan sita. (se myos kaski tekemaan erilaisia lihastreenikuvioita, mutta ei puhuta siita:D)

    princess: Ooom ipodit kuuluu mun mielesta aika samaan luokkaan. Jos tehdaan hiljaista tyota, niin voit kysya josko saisit kayttaa ipodia, mutta toi riippuu opettajasta.

    VastaaPoista
  8. Sun koulu on todella iso mun amerikka kouluun verrattuna.. meit on alle 100 oppilasta joista 15 senioria ja senioreista 10 on vaihto-oppilaita!! eli meiltä päi ei löysy ikäistä seuraa.. lukion alle 100 oppilaasta puolet on freshmanei eli 14 vuotiaita.. :D ja tosiaa tää koulu on 1/10 osa mun suomen lukiosta!!:D eli toi on tosi iso!! be happy ... ja tosiaa mun pienes koulust löytyy viel toinen suomalaine mun lisäks ja meillähän on sit kaikki tunnis yhteisiä!! :D

    VastaaPoista
  9. Olipa kiva lukee sun koulusta!!:D Kuulostaa just kivan rennolta, vaik ymmärrän kyl et on ikävä tota Suomen koulusysteemii.. mul kans:D

    VastaaPoista